Wednesday, September 4, 2013

Rostskyddsbehandling av en Toyota Starlet (EP91) -97

Only in Swedish..



Rostskyddsbehandling på en Toyota Starlet av årsmodell 1997
Jag har kört upp bilen på små ramper
så jag kan krypa under och applicera/göra rent.
 Sista rostskyddsbehandlingen:
Jag har tidigare rostskyddsbehandlat mina bilar med mycket gott resultat så även denna Toyota Starlet har fått sig en omgång. Den var tidigare rostskyddsbehandlad med Tuff Kote Dinol vilket är mycket effektivt. Ingen rost hittas där tidigare rostskydd applicerats. Man har dock inte sprutat på hjulupphängningsdelarna så dom var lite angripna av ytrost (antagligen för att dessa delar är "lätta" att byta ut.



Här är lite bilder på underredet i samband med sista sprutningen.
 Hur jag gjorde?
Först gjorde jag rent underredet med en redig högtryckstvätt, med en riktig högtryckstvätt dvs. Sen låta torka ordentligt innan man börjar spruta på något annat.
Sen blev det en blandning av linoljebaserat rostskydd (Biltemas) och rostskyddsmedel för hålrum (transparent, fast den är ändå lite brunaktig, artikel 362415 hos Biltema med pris på 60 kr burken) (denna torkar ihop till en kletig massa). Linoljan har så små molekyler att den tar sig in överallt. Linolja sägs också expandera när den torkar (trycker bort eventuell syre). Ren kallpressad linolja har i vissa testar visat sig vara sämre än vissa andra rostskyddsmedel, så det är därför jag använder lite annat rostskyddsmedel mestadels. Dels tror jag det är för att linoljan verkar inte greppa lika bra som ex rostskyddsmedel för hålrum.
Det linoljebaserade rostskyddsmedlet (Biltema 362423, a 45 kr/burk) tar också längre tid att ”torka” än det lösningmedelsbaserade hålrumsmedlet (som torkar på dag).
Jag avslutar sedan behandlingen efter att dom andra medlen ”torkat”. Då blir det Biltema rostskyddsmassa i form av 500 ml sprayburk (362411 a 50 kr/st). Denna tar tid att torka. Den är fortfarande klippig trots att det gått över en månad sedan jag applicerade på vissa ställen. I övrigt verkar den bra (
1 kg burk för pensling”. Denna torkar bättre än medlet på sprayburk. Kletar inte av sig lika lätt. Har mer ljuddämpade effekt också. Men det är ju drygare att pensla och kladda på det.


Bromsledningarna ser fina ut, men jag sprayer på dom lite extra ändå. 





Ett ställe det kan rosta på denna bilmodell är just på ovansidan av bränsletanken. Den är svår att komma åt. I mitt fall tog jag bort inredningen och kunde ta bort plastploppar för att spraya där. Jag sprayade även så gott jag kunde underifrån. 




Bilen uppkörd på två små ramper för att få lite mer höjd. Dom var också bra för att lättare komma åt att byta växellådsoljan. Jag körde givetvis ner bilen för att få en jämn nivå när växellådsoljan tömdes.

No comments:

Post a Comment