Friday, August 23, 2013

Tjänstevikten i Transportstyrelsens register stämmer ej


Tjänstevikten i Transportstyrelsens register stämmer tyvärr ej. Jag blev förvånad när jag såg vad min Toyota Starlet med ingen extrautrustning påstods väga. Bilen saknar air-condition, saknar servo, saknar elhissar och annat lulllull.

Tittar man runt på Internet börjar tjänstevikten (Curb Weight) på 840 kg och turbovarianten (ej min bil) väger en bit över 900 kg med vätskor ifyllda (tjänstevikt).

I Transportstyrelsens register påstår dom att min bil väger 1020 kg. Och det är denna vikt som är underlaget för bilskatt. Det skiljer alltså över 150 kg.

När jag frågar Transportstyrelsen påstår dom att mitt fordon (Toyota Starlet 1997) är filregistrerat och att de saknar underlag för att kontrollera de tekniska uppgifterna. Vidare vill dom att jag ska kontakta generalagenten Toyota (vilket jag har gjort).

Jag återkommer när jag får något svar.

Tjänstevikten stämmer ej. Toyota gett felaktiga siffror till Transportstyrelsen?
Tjänstevikten stämmer ej. Toyota gett felaktiga siffror till Transportstyrelsen?

No comments:

Post a Comment